Czy można samemu zrobić rower elektryczny? Jak działa i jak sprawdza się taki rower?
Rowery elektryczne zyskują coraz większą popularność - istnieje co najmniej kilkanaście systemów elektrycznego wspomagania, które rowerzysta może wykorzystać w trakcie jazdy. Sprawdź, jak zrobić rower elektryczny i czy jego posiadanie jest opłacalne.
Rower elektryczny
Napęd elektryczny używany jest przede wszystkim w rowerach miejskich. Dzięki elektrycznemu silnikowi możliwe jest pokonywanie cięższych, na przykład bardziej stromych tras, całkowicie bez wysiłku. Doskonale sprawdza się to przede wszystkim w przypadku osób starszych. By rower był elektryczny, powinien posiadać akumulator, silnik elektryczny, a także czujnik sterujący pracą silnika i specjalny komputerek zamontowany na kierownicy, dzięki któremu możliwe jest łatwe sterowanie całym systemem.
Rower elektryczny - jak zrobić?
Okazuje się, że prawie każdy tradycyjny rower może stać się rowerem elektrycznym. Można dokonać tego za pomocą odpowiedniego silnika i baterii. Najważniejszy jest wybór odpowiedniego napędu. Możliwe jest zastosowanie napędu centralnego poprzez silnik zintegrowany z mechanizmem korbowym i pedałami - ponieważ moc silnika przenoszona jest bezpośrednio na łańcuch, przy rowerze elektrycznym istnieje możliwość pedałowania z dużą prędkością przy niskiej ilości obrotów korbą na minutę. Kolejnym wariantem jest zainstalowanie silnika w przednim kole (jest to układ najpowszechniejszy). W trakcie pedałowania czujnik z koła wysyła sygnał do silnika, a ten po załączeniu wspomaga kręcenie się koła. Istnieje także możliwość zainstalowania napędu w kole tylnym. Opcja ta jest polecana przede wszystkim do rowerów używanych do jazd górskich.
Rower elektryczny - ładowanie podczas jazdy
Standardowe zasilanie roweru elektrycznego przebiega dzięki akumulatorowi, który ładowany jest najczęściej ze zwyczajnego gniazdka elektrycznego. Ładowanie trwa ok. 2-3 godziny, a jego koszt waha się od 50 groszy do 1 złotego. Zasięg roweru zależy zarówno od akumulatora, jak i od masy rowerzysty czy prędkości jazdy, najczęściej wynosi on jednak od 30 do 120 kilometrów. Istnieje także możliwość ładowania roweru na specjalnych stacjach ładowania akumulatorów.
Rower elektryczny - opinie
Opinie względem roweru elektrycznego są podzielone. Niektórzy uważają, że sprzęt ten może sprawdzić się wyłącznie podczas krótkich wycieczek, w trakcie dojazdów do pracy lub na zakupy, ze względu na ograniczony czas użyteczności. Co więcej, rower elektryczny waży całkiem sporo -już sam akumulator z silnikiem to ok. 5-7 kilogramów. Zniesienie sprzętu z wysokiego piętra może okazać się bardzo problematyczne. Warto jednak zaznaczyć, że rower elektryczny to spore ułatwienie, szczególnie dla tych, którzy nie lubią lub nie mogą się męczyć.
Zobacz
Rowery elektryczne Haibike - co wiemy o tej marce?
Rowery elektryczne stają się coraz bardziej popularne na całym świecie, również w Polsce...
Rower elektryczny zamiast tradycyjnego: Czy...
Rower elektryczny to nowoczesne rozwiązanie, które zdobywa coraz większą popularność w Polsce...
Ciężkie do usunięcia ślady na lakierze - jak...
Ślady na lakierze samochodowym to problem, który wielu kierowców może spotkać na swojej drodze...
Komentarze (0)